به مناسبت هفته ملی هوای پاك؛
شاه کلید هوای پاک چیست؟
آبیاری: تنفس هوای پاک نه فقط در تهران بلکه در خیلی از کلانشهرهای کشور به آرزوی شهروندان تبدیل گشته است؛ آرزویی که شرط اصلی برآورده شدن آن توسعه و نوسازی حمل و نقل عمومی است.
به گزارش آبیاری به نقل از ایسنا، امروز(۲۵ دی ماه) دومین روز هوای پاک است که «هوای پاک و حمل و نقل عمومی» نامگذاری شده است. از شروع فصل پاییز که هوا رو به سرما می رود، آلودگی به هوای کلانشهرهایی همچون تهران، کرج و... هجوم می آورد و نفس کشیدن را برای مردم دشوار می کند. هر سال با شروع فصل سرما یافتن مقصر برای آلودگی هوا شروع می شود. از کیفیت پایین بنزین، خودرو های و موتورسیکلت های فرسوده گرفته تا نیروگاه ها، صنایع و مازوت سوزی آنها به عنوان مقصران این وضعیت ناخوشایند نام برده می شود.
یافتن راه چاره برای حل مشکل آلودگی هوا بی گمان یکی از مهم ترین وظایف دولت و شهرداری ها و انجام تکالیفشان دراین زمینه برمبنای قانون هوای پاک بسیار مهم است؛ تکالیفی که گاهی بر زمین مانده است اما می توان با اتخاذ راهکارهای اساسی به حل این معضل پرداخت و تنها نباید به فکر راهکارهای کوتاه مدت بود.
داریوش گل علیزاده - سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست - مشکل اصلی حل نشدن معضل آلودگی هوا را انجام نشدن تکالیف و راهکارهای اصلی که منجر به کاهش آلودگی هوا می شود، می داند و توضیح می دهد: به سبب شرایط اقتصادی کشور و محدودیت های ناشی از تحریم ها نتوانستیم کیفیت سوخت را ارتقا دهیم، توزیع سراسری سوخت استاندارد داشته باشیم، به نوسازی و توسعه حمل و نقل عمومی بپردازیم، نیروگاه های تجدیدپذیر ایجاد نماییم و موتورسیکلت ها و خودرو ها را نو نماییم. تمامی این موارد موجب قرار گرفتن در وضعیت فعلی شده است.
وی اضافه می کند: حل مشکل آلودگی هوا نیازمند تامین الزامات، زیرساخت ها و اعتبارات لازم است. به عنوان نمونه باید برای جبران کمبود حمل و نقل عمومی در کلانشهرهایی مانند تهران سرمایه گذاری و اتوبوس های نو وارد شهرها شوند. با توسعه مناسب و کارآمد شدن حمل و نقل عمومی، مردم به خودرو های تک سرنشین روی نمی آورند چونکه استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی هم اقتصادی و هم آسان تر است اما حالا حمل و نقل عمومی ما کارآمد و جوابگوی نیازهای مردم نیست چونکه مناطق را بطور کامل پوشش نمی دهد.
گل علیزاده تاکید می کند: راه حل ها مشخص است. تنها دولت و مجلس باید اعتبارات و نیازمندی های لازم را تامین کنند.
بیشتر بخوانید: عامل اصلی آلودگی هوا چیست؟
سمیه رفیعی - رییس فراکسیون محیط زیست مجلس - نیز با اشاره به این که شهر تهران به ۱۰ تا ۱۵ هزار دستگاه اتوبوس نیاز دارد، می گوید: متاسفانه اتوبوس های تهران اورهال(تعمیر و بازسازی) نشده و تعداد زیادی نیز فرسوده و بی پلاک هستند. توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل ضرورت دارد. تهران به ۱۵۰۰ دستگاه واگن مترو نیز نیاز دارد و خیلی از مشکلات این بخش عملا حل نشده است.
به گفته وی خیلی از مسایل حوزه حمل و نقل عمومی تهران در حد شعار باقی مانده و اقدام موثری برای حل آنها طی سالهای قبل صورت نگرفته است.
بیشتر بخوانید: ضروری توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی در شهر تهران
حمل و نقل عمومی در کشور از مواردی است که نیازمند نوسازی و توسعه است؛ به گونه ای که شهروندان برای دسترسی به ایستگاه های اتوبوس برقی و گازسوز یا ایستگاه های مترو به سادگی در نزدیکی محل زندگی خود دسترسی داشته باشند.
کارشناسان آلودگی هوا نسبت به این مساله اتفاق نظر دارند بطوریکه یوسف رشیدی - کارشناس آلودگی هوا- با اشاره به دو راه حل اساسی و عمده برای اصلاح وضعیت هوای تهران به ایسنا می گوید: صرف نظر از جلب حمایت مالی از صندوق ذخیره ارزی، صندوق توسعه یا هر منبع دیگر ابتدا باید در یک بازه زمانی مشخص خطوط مترو را بسیار سریع و کارآمد تکمیل و مراکز جذب سفر را به ایستگاه ها نزدیک نماییم سپس لازم است توسعه دولت الکترونیک را در دستور کار قرار دهیم.
وی تاکید می کند: اگر این دو کار را انجام ندهیم، هیچ گاه مشکل آلودگی هوا حل نخواهد شد. معضل آلودگی هوای تهران با بهره گیری از خودرو و موتورسیکلت برقی و موارد فانتزی از این دست حل نخواهد شد. واقعا توسعه حمل و نقل عمومی باید در اولویت اول قرار گیرد، به شکلی که سفرهای ضروری را پاسخگو باشد. با این کار عدالت اجتماعی را رعایت می نماییم علاوه بر آن آلودگی هوا کنترل خواهد شد.
رشیدی می گوید: اقدام بعدی توسعه دولت الکترونیک و دوری جستن از سفرهای زائد است. با این دو اقدام موفق به حذف آلودگی هوا خواهیم شد بدین سبب اقداماتمان باید مبتنی بر فکر، دانش و عقل باشد تا بتوانیم به نتیجه برسیم.
بیشتر بخوانید: توسعه حمل و نقل عمومی، کلید کاهش آلودگی هوای تهران
به گزارش آبیاری به نقل از ایسنا، کاهش استفاده از سوخت های فسیلی و اولویت دادن به سرمایه گذاری بر سوخت های پاک و بدون کربن سلامت، رفاه انسان و محیط زیست را بیشتر می کند. دنیای با هوای پاک برای همه، دنیایی است که در آن همه شانس بیشتری برای شکوفایی دارند. بدین جهت لازم است مسئولان و دستگاه های ذی ربط هر چه سریع تر به نوسازی و توسعه حمل و نقل عمومی مانند اتوبوس های برقی یا گازسوز و افزایش خطوط مترو بپردازند.
منبع: persianwet.ir
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب