گزارش آبیاری؛
چالش تامین بازار شیر خشک از توزیع استانی تا سراسری
آبیاری: آبیاری: برخی شرکت های تولیدکننده شیر خشک نوزاد توزیع محصولات خودرا نیز به شکل استانی انجام می دهند که با تغییرات انجام شده در شبکه توزیع، هم اکنون گرفتار چالش شده اند.
به گزارش آبیاری به نقل از مهر، کاهش توزیع شیر خشک از اردیبهشت شروع شد. با وجود این که رئیس انجمن تولیدکنندگان شیر خشک نوزاد از تولید ۲۷ میلیون قوطی شیر خشک تا پایان مرداد اطلاع داده و به مهر گفته بود، نیاز سالانه بازار ایران به این محصول ۶۱ میلیون قوطی است. آمار تولید ۵ ماه نخست سال نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته و تقریبا ۵۰ درصد نیاز کشور ساخته شده است.
کمبود شیر خشک در بازار به میزان تولید بر می گردد یا به نحوه توزیع؟ به قول رئیس این انجمن، تولید ۶۱ میلیون قوطی شیرخشک نوزاد به ۱۱۰ میلیون دلار ارز نیاز دارد که اگر به این عدد نیازمندی تولید شیر خشک های رژیمی و متابولیک را هم اضافه نماییم اعتبار مورد نیاز ۲۰۰ میلیون دلار خواهد بود.
در ادامه سازمان غذا و دارو برای جبران کسری بازار اقدام به فراخوان برای واردات ۳۰ میلیون قوطی شیرخشک کرد که بر مبنای نیاز سالانه کشور ۵۰ درصد نیاز را پوشش می دهد.
در حال حاضر ۴ برند تولیدکننده شیر خشک نوزاد در ایران فعالیت دارند که تأمین این بازار را مدیریت می کنند.
تغییر روش توزیع برای ساماندهی بازار
علیرضا عسگری یکی از فعالان این بازار به مهر اظهار داشت: برخی شرکتهای تولیدی توزیع محصولات خویش را به شکل استانی انجام می دهند اما مدتی است که گرفتار چالش شدند.
وی اضافه کرد: یکی از شرکت ها حدود ۵ سال است که مجوز توزیع استانی از سازمان غذا و دارو داشته که ۵۰ درصد نیاز بازار استانهای تهران، البرز و قم را تأمین می کرده است.
وی با اشاره به اینکه ۶ ماه است برای تمدید مجوز اقدام شده اما تمدید نمی گردد، اظهار نمود: بر مبنای تغییراتی که در سازمان غذا و دارو رخ داده تولیدکنندگان شیر خشک نوزاد برای توزیع محصولات خود باید مجوز مورد نیاز را از اداره کل امور فرآورده های طبیعی، سنتی و مکمل دریافت نمایند که یکی از زیرمجموعه های سازمان غذا و دارو است.
وی اظهار داشت: متولی تاکید دارد شرکتهای تولیدکننده باید توزیع سراسری داشته باشند در حالیکه برای تأمین انبارهای مورد نظر که شرایط ویژه ای هم دارند زمان نیاز است.
عسگری افزود: یکی از شرایط مورد نیاز برای پیوستن به شبکه توزیع سراسری اینست که توزیع کننده در ۸ تا ۱۰ استان انبار داشته باشد که برای تأمین آن باید ۶ ماه تا یک سال زمان اختصاص داده شود. نمی توان با تصمیمات خلق الساعه و یک شبه تولید و بازار را گرفتار چالش کرد.
این فعال حوزه شیر خشک با اشاره به اینکه داروخانه ها ترجیح می دهند شیر خشک را از تولیدکنندگان دریافت نمایند تا شرکت پخش، اظهار نمود: خرید شیر خشک از شرکت پخش مشکلاتی دارد. گاهی برخی شرکت ها برای تحویل هر کارتن شیر خشک به داروخانه ها، آنها را ملزم می کند تا چند کارتن از داروهایی که بازار تقاضای کمتری دارند هم خریداری کنند.
عسگری اضافه کرد: تولیدکنندگان برای ورود به هر حوزه ای باید سرمایه گذاری کنند و نمی توان با قوانین خلق الساعه سرمایه گذار را از این هزینه کرد دلسرد کرد. هم اکنون با ممنوعیت توزیع استانی تولیدکنندگان ناچار به تعدیل نیرو بوده ضمن این که ماشین آلات خریداری شده و سایر تجهیزات بدون استفاده باقی می ماند. متولیان امر هر تصمیمی برای مدیریت تولید و بازار اتخاذ می کنند باید به مجریان آن زمان بدهند تا شرایط را برای این تغییرات فراهم نمایند.
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب