كشاورزی در هفته ای كه گذشت؛
گندم و تراکتور و چند قول متضاد
آبیاری: اعلام رسمی نرخ خرید تضمینی گندم از هفته ای به هفته دیگر موکول می شود. برمبنای قانون، نرخ جدید باید حداکثر در مدت یک هفته از طرف رییس شورای قیمت گذاری کالاهای اساسی اعلام رسمی می شد.
به گزارش آبیاری به نقل از مهر، نرخ هر کیلو گندم ۲۲ شهریور، از طرف اعضای شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی ۱۹.۵۰۰ تومان تعیین شد. برمبنای قانون، نرخ جدید باید حداکثر در مدت یک هفته از طرف وزیر جهاد کشاورزی به عنوان رییس شورای قیمت گذاری کالاهای اساسی اعلام رسمی شود که تا امروز انجام نشده است؛ البته یکی از دلیلهای آن تامین اعتبار لازم از طرف دولت عنوان شده است.
قول های متفاوت دولتمردان
زمان ابلاغ قیمت خرید تضمینی این محصول راهبردی از طرف اعضای دولتی شورا متفاوت اعلام می شود. وزیر جهاد کشاورزی در حاشیه مراسم شروع سال زراعی جدید طرح جهش تولید در دیمزارها در ۱۸ مهر در پاسخ به خبرنگاران گفت؛ اوایل هفته آتی قیمت جدید خرید تضمینی گندم ابلاغ می شود.
در ادامه قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در افتتاحیه دهمین نمایشگاه نهاده های کشاورزی که ۱۱ دی انجام شد باردیگر در جمع خبرنگاران گفت، تا پایان هفته جاری نرخ خرید تضمینی گندم اعلام می شود. هنوز یک روز از این سخن نگذشته بود که ۱۲ دی، وزیر امور اقتصادی و دارایی عنوان نمود، برمبنای قانون از سال قبل قیمت خرید تضمینی گندم از طرف شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی اعلام می شود که اعلام نرخ خرید تضمینی گندم تا پایان هفته آتی صورت خواهد گرفت.
حمایت از تولید داخل و کاهش واردات
سخنگو کمیسیون توسعه تجارت خانه صنعت، معدن و تجارت ایران از کاهش واردات برنج در ۸ ماهه نخست سال آگاهی داد و بیان کرد، تا پایان آبان ۷۲۶ هزار و ۵۹۰ تن انواع برنج به ارزش ۸۵۳ میلیون و ۷۱۸ هزار و ۱۹۹ دلار وارد کشور شده است. ا ین آمار نسبت به زمان مشابه سال قبل به لحاظ وزنی ۴۶ درصد و ارزشی ۴۸ درصد کاهش را نشان میدهد.
واردات در امتداد پشتیبانی از کشاورزان و تولید داخل به نصف رسیده و کمبودی در کشور وجود ندارد.
برگزاری دو نمایشگاه برای نهاده کشاورزی
در هفته جاری دو نمایشگاه نهاده های کشاورزی انجام شد که دوره دهم هر دو بود. نکته جالب توجه این است که تولیدکنندگان کود و سموم و واردکنندگان این محصولات دو نمایشگاه جداگانه برگزار می کنند.
مسؤولان دولتی وزارت جهاد کشاورزی و زیرمجموعه های آن همچون سازمان حفظ نباتات در افتتاحیه هر دو نمایشگاه بر کیفیت محصولات تولیدی و وارداتی تاکید نمودند و عنوان شد؛ اولویت وزارت جهاد کشاورزی تولید در داخل است اما در تولید و واردات این دو محصول مهم باید سلامت محصولات، خاک و مصرف کنندگان نهایی، تضمین شود.
معاون امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی از تولیدکنندگان کود نیز درخواست نمود، در اجرای نسخه کودی کشور کمک کنند برای اینکه این طرح یک تکلیف قانونی می باشد. تولید باید برمبنای آزمایش محصولات و با نظر کارشناسان صورت گیرد که حداکثر کارآمدی را در مزرعه شاهد باشیم.
کاهش تولید دام سبک
بر اساس نتایج طرح آمارگیری اندازه گیری تعداد و تولیدات دام سبک، تعداد دام سبک موجود در دامداری های کشور در آذر امسال ۶۲ میلیون رأس برآورد شده که نسبت به آذر سال قبل حدود یک درصد کاهش را نشان میدهد. تعداد دام سبک کشور در این ماه شامل ۴۶.۴ میلیون رأس «گوسفند و بره» و ۱۵.۶ میلیون رأس «بز و بزغاله» بوده است.
تعداد دام سبک پروار شده در پاییز امسال ۵.۲ میلیون رأس بود که نسبت به پاییز گذشته ۹ درصد کم شده است.
اختلاف آماری دو وزارتخانه
تراکتور یکی از ابزار کار کشت زراعی بوده که در امر کشت و برداشت محصولات راهبردی مانند غلات همچون گندم نقش به سزایی دارد. فرسودگی انواع خودرو ها شامل انواع ماشین و ماشین آلات یکی از معضلات بیش از یک دهه اخیر کشور بوده که حتی سال ساخت تعدادی از کامیون های درحال تردد به سالهای پس از جنگ جهانی دوم باز می گردد. این مساله در ماشین آلات بخش کشاورزی هم صادق بوده و تعدادی از این تجهیزات دهه ۶۰ خورشیدی وارد کشور شده است.
رئیس مرکز مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی درباره ی آمار ماشین آلات فرسوده حوزه کشت می گوید، بیش از ۵۰ درصد تراکتورهای موجود کشور فرسوده می باشند. همین طور سالانه به ۲ هزار و ۲۰۰ کمباین نیاز است که حداکثر ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ دستگاه تولید می شو د که کافی نیست.
اگر ساختار حاکمیت شرایطی فراهم می کرد تا کشاورزی که از تراکتور مدل رومانی ساخت ۶۰ استفاده می نماید، آنرا با تراکتوری جدیدتر جایگزین کند بطور قطع از مصرف سوخت این حجم تراکتور فرسوده لطمه نمی دید چونکه تراکتور فرسوده ساعتی میانگین ۳.۵ لیتر سوخت مصرف می کند که خسارت سنگینی به اقتصاد کشور تحمیل کرده است. این خسارت برای کشاورز جزئی است و به آسانی می تواند از کنار آن بگذرد. در چنین شرایطی باید با مشوق هایی کشاورز را تشویق کرد تا تراکتور فرسوده را با همان حداقل اسب بخار با مدلی به روزتر جایگزین کند.
در حال حاضر ۳۰۰ هزار تراکتور فرسوده در کشور وجود دارد که بالای ۱۳ سال ساخت هستند و هر سال هم به این عدد اضافه می شود. بگفته این مقام دولتی، طی برنامه ای ۵ ساله باید این ماشین های فرسوده حذف و جایگزین شوند تا عوارض و تبعات سنگینی که از این مساله به اقتصاد و محیط زیست تحمیل می شود جبران شود.
عنوان می شود سالانه به ۶۰ هزار تراکتور نیاز است تا فقط فرسوده ها از چرخه مصرف بیرون بروند.
این در صورتی است که مدیرکل دفتر ماشین آلات کشاورزی ساختمانی و معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت تاکید دارد ظرفیت داخل در تولید تراکتور نیاز کشور را پاسخ می دهد؛ اما اگر تقاضا مطابق با نیاز سفارش گذاری شود، امکان پاسخگویی وجود دارد.
در حال حاضر مشکل، در عرصه اختلاف میزان تقاضا و نیاز کشور است.
منبع: آبیاری
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب