ایجاد مزارع الگویی برای افزایش ضریب نفوذ دانش در کشت پنبه

ایجاد مزارع الگویی برای افزایش ضریب نفوذ دانش در کشت پنبه

به گزارش آبیاری، رئیس موسسه تحقیقات پنبه از ایجاد مزارع الگویی به منظور افزایش ضریب نفوذ دانش و معرفی ارقام جدید بخصوص در جهت تغییر اقلیم و استفاده از آب های نامتعارف در کشت پنبه اطلاع داد.



به گزارش آبیاری به نقل از مهر، قربان قربانی، رئیس مؤسسه تحقیقات پنبه کشور در روز جهانی پنبه، به اهمیت و نقش استراتژیک گیاه پنبه در اقتصاد کشور و تولید بیشتر از ۷۰ محصول مختلف اشاره نمود و اظهار داشت: پنبه بعنوان اصلی ترین محصول لیفی جهان، در ایجاد اشتغال برای صدها میلیون نفر در بیشتر از ۱۰۰ کشور همچون ایران نقش بسزایی دارد و با عنایت به ارزش افزوده بالای این محصول، خودکفایی در تولید آن ضروری می باشد.
وی با اشاره به اینکه مدیریت کشت و سیاست های حمایتی می توانند نقش مهمی در رفع چالش ها و افزایش بهره وری داشته باشند، عنوان کرد: تا وقتی که پنبه با ارز آزاد وارد شود، تولیدات داخلی قادر به رقابت نخواهند بود و لازم است که تعرفه های وارداتی برقرار شود.
رئیس مؤسسه تحقیقاتی پنبه تصریح کرد: با افزایش عملکرد در واحد سطح پنبه به همت متخصصان میتوان کشت این محصول را برای کشاورزان و کارخانه داران به صرفه کرد.
به گفته وی، پنبه ارزش افزوده زیادی برای کشور دارد، به صورتی که با اشتغال در ۴ هکتار پنبه کاری، یک شغل دائم برای یک فرد در سال ایجاد می شود.
رئیس مؤسسه تحقیقات پنبه کشور ضمن اشاره به اینکه نیاز کشور به الیاف پنبه ۱۵۰ هزار تن است که تقریبا ۵۰ درصد آن وارد می شود، اظهار داشت: هدف مؤسسه تحقیقات پنبه، برای جبران این کمبود از راه افزایش عملکرد در واحد سطح خواهد بود.
وی خاطرنشان کرد: با ابلاغ سند امنیت غذایی کشور و پیشبینی تولید ۸۷ درصدی الیاف، امیدواریم با ضریب نفوذ دانش و فناوری، تا ۵ سال آینده در این محصول به خودکفایی برسیم.
قربانی به لزوم اجرای طرح الگوی کشت اشاره و تاکید کرد: با اجرای این طرح در ۱۰۵ هزار هکتار، افزایش ۳۰ درصدی بهره وری آب و افزایش میانگین عملکرد در واحد سطح، در برنامه های آتی مؤسسه قرار دارد.
وی از حمایت بخش خصوصی در توزیع ارقام معرفی شده توسط مؤسسه هم اطلاع داد و اضافه کرد: این ارقام از راه ۸ شرکت خصوصی تکثیر و توزیع می شوند.
رئیس مؤسسه تحقیقات پنبه کشور ضمن اشاره به اقدامات انجام شده برای ترغیب کشاورزان به پنبه کاری اظهار داشت: در گذشته بذر به شکل تخم پنبه در اختیار کشاورزان قرار می گرفت اما از حدود ۳ سال قبل بذرها به شکل ضدعفونی، غنی شده و پوش دار در اختیار کشاورزان قرار می گیرد و این کار سبب صرفه جویی در بذر مصرفی، افزایش ماندگاری بذر و همینطور افزایش قدرت جوانه زنی می شود.
وی با اشاره به اینکه از سال قبل در تأمین بذر پنبه مورد نیاز کشور خودکفا شده ایم، اضافه کرد: هم اکنون بذر مازاد بر نیاز کشاورزان تولید می شود و بذرهای تولیدی از نظر بازارپسندی کاملا با بذرهای وارداتی قابل رقابت هستند، در واقع با توسعه ارقام پنبه دوره رشد آن کاهش و طول رشد پنبه هم از ۱۸۰ تا ۲۰۰ روز به ۱۱۰ تا ۱۳۰ روز کاسته شده است.
قربانی همینطور به آفات مهم در آخر فصل کشت اشاره نمود و اظهار داشت: شرایط اقلیمی ۵ استان کشور شامل گلستان، اردبیل، خراسان شمالی، خراسان رضوی و فارس مناسب برای کشت پنبه است و طرح الگوی کشت به کشاورزان کمک می نماید تا بهینه ترین تصمیم ها را برای کشت محصولات اتخاذ کنند.
رئیس مؤسسه تحقیقات پنبه کشور، پنبه را بعنوان بهترین محصول در تناوب گندم عنوان نمود و اضافه کرد: پنبه دارای ریشه های عمیق است و مواد آلی را به خاک تزریق می کند و سبب حاصلخیزی خاک و افزایش عملکرد محصول می شود، اگر این دو محصول در تناوب با هم کشت شوند علاوه بر افزایش عملکرد محصول برخی از آفات، بیماری ها و علف های هرز کاسته می شود.
گفتنی است؛ هفتم اکتبر به ابتکار ۴ کشور آفریقایی و حمایت سازمان تجارت جهانی و سازمان فائو در سال ۲۰۱۹، بعنوان روز جهانی پنبه نامگذاری شده است، هدف از نامگذاری این روز، افزایش آگاهی در مورد اهمیت پنبه و فرآورده های قابل استحصال آن (بیش از ۷۰ فرآورده)، برجسته کردن نقش حیاتی پنبه در توسعه اقتصادی و کاهش فقر در کشورهای کمتر توسعه یافته، ترویج تجارت بین المللی پنبه و توانمندسازی کشورهای درحال توسعه و کمتر توسعه یافته از زنجیره تأمین پنبه است.

1403/07/18
10:25:24
5.0 / 5
187
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳
آبیاری
persianwet.ir - مالکیت معنوی سایت آبیاری متعلق به مالکین آن می باشد