كاهش 99 درصدی آلودگی خروجی اگزوز خودرو ها با نصب فیلتر دوده

كاهش 99 درصدی آلودگی خروجی اگزوز خودرو ها با نصب فیلتر دوده

به گزارش آبیاری مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران ضمن اشاره به تسهیلات جدید برای خرید موتورسیکلت های انژکتوری اظهار داشت: فیلتر دوده تا ۹۹ درصد آلودگی خروجی اگزوز خودرو ها را می کاهد.



به گزارش آبیاری به نقل از ایسنا، حسین شهیدزاده در میزگرد تخصصی بررسی وضعیت آلودگی هوای تهران ضمن اشاره به اینکه استفاده از فیلتر دوده در خروجی اگزوز خودرو ها می تواند تا ۹۹ درصد آلودگی هوای آنها را کم کند، اظهار نمود: موتورسیکلت های کاربراتوری اغلب فرسوده اند و چند برابر خودرو ها آلایندگی دارند.

وی با تکیه بر اینکه پیش از نوسانات اقتصادی، قیمت هر دستگاه موتورسیکلت انژکتوری ۱۲ میلیون تومان بود که ۸.۵ میلیون تومان آن در چارچوب وام بدون بهره از جانب شهرداری تهران پرداخت می شد، خاطرنشان کرد: ۵۰۰ هزار تومان پرداختی بابت اسقاط هر دستگاه موتورسیکلت فرسوده بود و ۳ میلیون تومان باقی مانده هم قسط بندی می شد. با تغییرات اقتصادی، قیمت موتورسیکلت انژکتوری به ۲۸ میلیون تومان و موتورسیکلت فرسوده حداقل به ۶ میلیون تومان رسیده است.

شهیدزاده در بخش دیگری از صحبت های خود ضمن اشاره به تغییر روش محاسبه نوسازی موتورسیکلت های آلاینده اظهار نمود: با روش جدید میزان وام به حداقل ۷۵ درصد قیمت روز موتورسیکلت های انژکتوری افزایش داده خواهد شد و در مرحله نخست، موتورسیکلت هایی که وسیله امرار معاش مالکان آنها هستند، نوسازی می شوند.

بر اساس این گزارش سیدآرش حسینی میلانی - رئیس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران - در ادامه این نشست با بیان اینکه ۱۷ تا ۲۰ دستگاه متولی آلودگی هوا هستند ولی یک متولی و مسئول برای نظارت و رصد اقدامات وجود ندارد، اظهار داشت: ایران جزو ۱۰ کشور پرمصرف گاز و ۲۰ کشور پرمصرف برق در جهان است و در لیست کشورهای آلاینده و تولیدکننده گازهای گلخانه ای قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت تهویه طبیعی تهران بعنوان دارایی با ارزش و حائز اهمیت محیط زیستی، مغفول مانده است و تأثیرگذاری جریان هوا و کوه ها و روددره های این کلان شهر بر شرایط آب و هوایی و آلودگی هوای آن باید مورد توجه قرار گیرد، اظهارکرد: توچال با حدود ۳۵۰۰ هکتار فضای سبز، تهویه طبیعی و ریه پایتخت است و هر نوع تخریبی در آن اثرات منفی و مخربی بر آینده شهر و شهروندان آن برجای خواهد داشت.

در ادامه میزگرد تخصصی بررسی وضعیت آلودگی هوای تهران شینا انصاری - مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران - ضمن اشاره به اینکه قرار بود بارگذاری ها در پایتخت کنترل شود اما در طرح تفصیلی سال ۸۵ این مهم محقق نشد، اظهار نمود: ظرفیت اکولوژیک تهران توان و محدوده مشخصی دارد و بارگذاری های بیشتر از توان این کلانشهر است که دیگر تحمل جمعیت بیشتری را ندارد.

وی با اشاره به اینکه دستگاههای ذی مدخل در قانون هوای پاک باید در قالب این قانون حرکت و به آئین نامه های آن عمل کنند، خاطرنشان کرد: متاسفانه در سالهای اخیر خارج از مصوبه ممنوعیت راه اندازی صنایع در اطراف تهران، هفت شهرک صنعتی، پنج منطقه ویژه اقتصادی و ۴۶ واحد خودرویی در شرق، جنوب و جنوب غرب پایتخت بارگذاری شده که بیشتر از ظرفیت این کلان شهر هستند و مسائل و مشکلات محیط زیستی فراوانی را بوجود آورده اند.

بر اساس گزارش روابط عمومی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران میقات حبیبیان - رئیس انجمن علمی هوای پاک و عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر - هم در این میزگرد با تاکید بر اینکه برای مقابله با آلودگی هوا باید حس تعلق و مسئولیت پذیری و سرمایه اجتماعی را ارتقا داد، اظهار داشت: به بخش هایی از قانون هوای پاک عمل نشده و بخش هایی از آن هم نیازمند تغییرات است. ازاین رو بازبینی برنامه پایش و پیگیری قانون هوای پاک برای کنترل و کاهش آلودگی هوای تهران الزامی است.





منبع:

1399/11/01
18:21:27
0.0 / 5
1243
مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۱
آبیاری
persianwet.ir - مالکیت معنوی سایت آبیاری متعلق به مالکین آن می باشد