با وجود خشکسالی پسته صادر می شود؟

با وجود خشکسالی پسته صادر می شود؟

به گزارش آبیاری، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان: بزرگ ترین باغات و تولیدکننده های پسته ایران در شهر های مختلف استان کرمان همچون رفسنجان، سیرجان، زرند و برخی مناطق شهرستان کرمان همچون زنگی آباد، اختیار آباد، کاظم آباد و چندین منطقه دیگر همچون مناطقی از شهرستان بم قرار دارد.


رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان ضمن اشاره به آغاز برداشت پسته سبز در این استان از روزهای اخیر اظهار داشت: پیشبینی می نماییم سال جاری بیشتر از ۹۰ هزار تن پسته خشک از باغات پسته این خطه برداشت شود.
ایرنا به نقل از علی باقری، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان، اضافه کرد: استان کرمان با بیشتر از ۲۷۴ هزار و ۲۶۲ هکتار سطح زیر کشت پسته به شکل بارور و غیر بارور و با تولید بیشتر از ۱۱۰ هزارتن محصول در شرایط فاقد گرما و سرمازدگی و با تعداد افزون بر ۱۵۰ هزار بهره بردار محصول، بعنوان مهم ترین منطقه پسته کاری ایران و جهان شناخته می شود.
این مقام مسئول افزود: بیشتر از ۸۰ درصد محصول پسته استان به خارج صادر می شود و ۲۰ درصد هم در بازار داخلی به فروش می رسد که اینک شرایط لازم برای صادرات وجود دارد.
وی تصریح کرد: حجم قابل توجهی از محصول باغات پسته استان کرمان طبق روال از اواسط مرداد تا اواخر شهریور به شکل کال برای فرآوری مغز سبز برداشت می شود که بعد از آن آغاز فصل برداشت محصول رسیده را شاهد می باشیم.
باقری اضافه کرد: محصول پسته استان کرمان هم برای تازه خوری به بازار شهر های مختلف ایران ارسال و هم برای فراوری راهی ترمینال های ضبط پسته می شود که فرایند جداسازی و شست و شوی مغز پسته درآن اتفاق می افتد.
وی ضمن اشاره به این که ارقام کله قوچی، فندقی، اکبری و احمد آقایی جزو ارقام تجاری و صادراتی عمده پسته به حساب می آید عنوان کرد: با عنایت به تغییرات اقلیمی، سطح کشت ارقام فندقی و کله قوچی کاسته شده که با توجه به تحمل بالاتر گرما در ارقام احمدآقایی و اکبری، سطح کشت این باغات توسعه یافته است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان بیان نمود: باغات پسته استان درمناطق کویری و خشک قراردارند که علاوه برایجاد درآمد اقتصادی دربدترین شرایط اقلیمی، با اجرای نقش کویرزدایی وتثبیت شن های روان به طریق بیولوژی تأثیر بسزایی در تعدیل اقلیم مناطق شهری و روستایی حاشیه ای کویر دارد.
وی تصریح کرد: بزرگ ترین باغات و تولیدکننده های پسته ایران در شهر های مختلف استان کرمان همچون رفسنجان، سیرجان، زرند و برخی مناطق شهرستان کرمان همچون زنگی آباد، اختیار آباد، کاظم آباد و چندین منطقه دیگر همچون مناطقی از شهرستان بم قرار دارد.
سال جاری برداشت پسته سبز کمی دیرتر از سالهای گذشته شروع شده است.
استان کرمان در دهه های گذشته رتبه اول تولید پسته جهان را با بیشتر از ۲۸۰ هزار تن پسته به دست آورد، اما به علت تغییر اقلیم، خشکسالی های پیاپی و شیوع انواع آفات طی سالهای اخیر با کاهش قابل توجه کیفیت و کمیت این محصول با ارزش صادراتی روبه رو بوده اما همچنان مهد پسته ایران و منطقه به حساب می آید.


1403/06/25
15:30:16
5.0 / 5
40
تگها: آب , اقلیم , باغ , فروش
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۴
آبیاری
persianwet.ir - مالکیت معنوی سایت آبیاری متعلق به مالکین آن می باشد