رئیس سازمان حفظ نباتات وزارت جهاد:

کمبودی در حوزه نهاده آفت کش برای کشت پاییزه وجود ندارد

کمبودی در حوزه نهاده آفت کش برای کشت پاییزه وجود ندارد

به گزارش آبیاری، رییس سازمان حفظ نباتات وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: هیچ کمبودی در حوزه نهاده آفت کش برای کشت پاییزه وجود ندارد.



به گزارش آبیاری به نقل از مهر، مریم جلیلی مقدم در گردهمایی شروع کشت پاییزه سال زراعی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ و تبیین سیاست های سال جدید زراعی اظهار داشت: سازمان حفظ نباتات متولی مدیریت کنترل آفات، برنامه ریزی و سیاست گذاری در این حوزه می باشد.
وی با اعلان اینکه با پدیده تغییر اقلیم، افزایش دما، گرمایش زمین و تغییر روند بارندگی مواجه هستیم، اظهار داشت: این عوامل بر روی اکوسیستم زراعی و باغی و آفات و بیماریها اثر دارد و موجب کاهش سیکل زندگی و افزایش جمعیت آفات می شود.
رئیس سازمان حفظ نباتات وزارت جهاد کشاورزی با تکیه بر این که با نسخه های ۲۰ سال قبل مدیریت آفات ممکن نیست، اضافه کرد: سازمان حفظ نباتات با کمک ظرفیتهای مختلف و همچون مؤسسه های تحقیقاتی رویکرد تغییر و بروزرسانی دستورالعمل کنترل آفات را در دستور کار دارد.
وی با اعلان اینکه برای کنترل آفات گندم و جو ۸ هزار و ۵۰۰ تن انواع آفت کش ها، ۵ هزار و ۱۰۰ تن علف کش، یکهزار و ۴۰۰ تن حشره کش و ۲۰۰ تن قارچ کش نیاز داریم، اشاره کرد: تمامی این نهاده ها در داخل کشور وجود دارد و در حدود ۱۰ هزار تن موجودی آفت کش داریم.
جلیلی مقدم با اعلان اینکه هم اکنون ۷ هزار و ۵۰۰ تن آفت کش نیز در شرف ترخیص است، اضافه کرد: خوشبختانه کمبودی از نظر نهاده آفت کش در سطح کشور وجود ندارد.
وی بر ضرورت استفاده از بذور گواهی شده و کاهش خود مصرفی در مدیریت آفت تاکید کرد.
رئیس سازمان حفظ نباتات با اعلان اینکه تغذیه در سطح مقاومت گیاه در مقابل بیماریها بسیار مؤثر است، اظهار داشت: کودهای پتاسه و فسفاته نیز همچون مواد لازم برای گیاه هستند و بر روی سیستم ایمنی گیاه و مقاومت در مقابل آفات مؤثر است.
وی اشاره کرد: کشت ارقام مقاوم یا متحمل برای مقابله با تغییر اقلیم جدی است و باید به آن توجه گردد.

لزوم مانیتورینگ و رصد آفات

جلیلی مقدم بر لزوم مانیتورینگ و رصد آفات تاکید کرد و اظهار داشت: در عرصه کنترل آفت، مانیتورینگ و مدیریت آفات و کنترل بموقع بسیار حائز اهمیت می باشد.
وی با اشاره به مدیریت مناسب درباره ی آفت پروانه برگ خوار پاییزه اظهار داشت: این آفت فرامرزی بوده و در سه سال قبل ۱۵۰ کشور دنیا و کشورهای همسایه درگیر این آفت شدند، اما این آفت در کشور ما با مانیتورینگ دقیق هیچ خسارتی ایجاد نکرد خصوصاً در محصول گندم که میزبان اصلی این آفت است.
رئیس سازمان حفظ نباتات تاکید کرد؛ باید مانیتورینگ جدی و مستمر صورت گیرد تا بتوان بموقع واکنش نشان داد.


منبع:

1403/07/16
13:08:35
5.0 / 5
81
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۳
آبیاری
persianwet.ir - مالکیت معنوی سایت آبیاری متعلق به مالکین آن می باشد